HTML

Danmark

Egy magyar kalandozásai Dániában.

Friss topikok

  • LlamaDalai: Gratulálok, hogy eljutottál a gyárba! Nekem is jól esne egy ilyen nap! Nem vagyok irigy :D. (2009.06.30. 17:25) LEGO - egy gyermekkori álom valóra válik
  • Cosinus: Az nem olyan meglepő, hogy a „szlovákokkal sem érez különösebb közösséget”. A csehek általában nem... (2009.06.08. 17:48) Portré: Petra
  • Udenlandsk: Igen, így van. Ahogy Közép-Európát kivéve szinte mindenütt, úgy Dániában is nagyon sok nyelvjárás ... (2009.02.02. 21:14) Dánul tanulok
  • Udenlandsk: Nos, a konzervatív szemléletemet egyelőre nem tudják kikezdeni masszív ostromló hullámok. Inkább é... (2009.01.22. 17:19) Homokozó közepén ülök (??)
  • erikkiz: megnéztem a képeket. Azért a bio-boxeralsó nagyon adja :) (2009.01.18. 15:47) Biofarm a szomszédban

Linkblog

2009.10.31. 19:38 Udenlandsk

Maersk

Címkék: munka általános tudnivalók

Dánia iparáról, üzleti sikereiről keveset tud az ember úgy általában. Dán cégek közül én korábban például hosszas gondolkodás után is csak a LEGO Group-ot tudtam volna említeni. Pedig nem a játékgyár a zászlóshajó – hanem a Maersk (dánul: Mærsk, teljes nevén A. P. Moller-Maersk Group).

A világ századik legnagyobb vállalkozása szállítmányozással foglalkozik; az emblémáját viselő konténerekkel, kamionokkal, hajókkal szinte mindenütt találkozik az ember a világon, anélkül, hogy tudná, dán cégről van szó. A kezdetek – mint oly sok hasonló vállalat (pl. a LEGO) esetében – itt is szerény családi kezdeményezésre nyúlnak vissza. Peter Mærsk-Møller kapitány alapította a XIX. század második felében. Igazán naggyá unokája, a ma 96 éves Arnold Mærsk McKinney Møller varázsolta, aki természetesen az ország leggazdagabb embere, igazi mágnás-pátriárka, akiről könyvek szólnak és a dánok irigy csodálatának tárgya.

Becsületére legyen mondva, hogy folytatja a dán hagyományokat, amelyek értelmében a vagyonos emberek különféle alapítványokkal, közberuházással törlesztik erkölcsi tartozásukat a társadalomnak (lásd a Louisiana alapítóját vagy a sörös Carlsberget a Glyptotek múzeum létrehozásával). Arnold bácsi például 2005-ben fejezte be az új Operaház építését, ami potom 2,5 milliárd koronába (8,8 milliárd forintba) került neki. Na persze az öntudatos öreg a pénzéért cserébe teljesen saját elképzelései szerint alakította az épületet (állítólag naponta kihajtatott az építkezésre), amely megosztja a publikumot; én sem tudnám igazán megmondani, hogy tetszik-e vagy sem.


Hajózni tehát nem csak hogy szükséges, de a jelek szerint igen jövedelmező is.

komment

süti beállítások módosítása