HTML

Danmark

Egy magyar kalandozásai Dániában.

Friss topikok

• LlamaDalai: Gratulálok, hogy eljutottál a gyárba! Nekem is jól esne egy ilyen nap! Nem vagyok irigy :D. (2009.06.30. 17:25) LEGO - egy gyermekkori álom valóra válik
  • Cosinus: Az nem olyan meglepő, hogy a „szlovákokkal sem érez különösebb közösséget”. A csehek általában nem... (2009.06.08. 17:48) Portré: Petra
  • Udenlandsk: Igen, így van. Ahogy Közép-Európát kivéve szinte mindenütt, úgy Dániában is nagyon sok nyelvjárás ... (2009.02.02. 21:14) Dánul tanulok
  • Udenlandsk: Nos, a konzervatív szemléletemet egyelőre nem tudják kikezdeni masszív ostromló hullámok. Inkább é... (2009.01.22. 17:19) Homokozó közepén ülök (??)
  • erikkiz: megnéztem a képeket. Azért a bio-boxeralsó nagyon adja :) (2009.01.18. 15:47) Biofarm a szomszédban

Linkblog

2009.03.18. 17:09 Udenlandsk

Nagy utazás

Címkék: utazás történelem

Főiskolai kurzusunk részét képezi egy háromnapos dániai tanulmánykörút, amelyre a múlt héten kedden-szerdán-csütörtökön kerítettünk sort. Ez elvileg minden diákra vonatkozott, de többen inkább hazautaztak voltak (mint a fogfájós István), mások (Cornel és Sigurdur) inkább a szobájukban kucorogtak, így végül is csak öten maradtunk: Petra, Manar, Cisz, Abdelhadi és jómagam. Ez tulajdonképpen szerencsés fordulat, mert így épp befértünk az autómba, és másokhoz nem kellett alkalmazkodni az utazásban. Az útiköltséget (benzin és étkezés) az iskola biztosította, így anyagilag sem volt megterhelő a kirándulás. A társaság is kellemes volt: Cisz és Manar állandó nevetése megadta az alaphangulatot. Talán csak Abdelhadi okozott olykor problémát: az első ülésen mellettem elvileg a navigátor szerepét kellett volna betöltenie, de e tekintetben semmi hasznát nem vettem. Érdekes volt viszont, hogy szinte majdnem minden helyen, ahol megálltunk, talált egy arab-palesztin eladót valamely kifőzdében, így egész otthonosan mozgott a környezetben.

Az út elvileg tanulmányút volt, tehát néhány olyan úticélt is bele kellett szőnünk, amely többé-kevésbé legitimálta ezt az elnevezést. Minthogy a többiek tulajdonképpen semmilyen konkrét elképzeléssel nem rendelkeztek, és amúgy sem álltak a helyzet magaslatán szervezés tekintetében, így az útiterv összeállítása rám maradt. Ennek őszintén szólva örültem, mert így legalább azt néztük meg, amit én akartam :) Összességében a többiek is elégedettek voltak, talán csak a gyors iramot és a felkeresett templomok számát sokallták, de Manar kijelentette, hogy ilyen hatékonyan és tartalmasan szervezett úton még nem vett részt – ezt el is tudom hinni ;)

Két konkrét tanulmányi célunk egyrészt a jellingi történelmi emlékhely, másrészt a LEGO-cég felkeresése volt; mindkettő nagyon érdekelt, ezért mentünk épp ide. Ezt azonban úton-útfélen tarkítottam az útikönyvem által ajánlott, útba eső látványosságok megtekintésével.

Kedden reggel reggeli után indultunk (persze a szokásos késést is belekalkulálva, amely sajnos útitársaim miatt az egész utat jellemezte). Két első állomásunk Ringsted és Sorø volt, ahol egy-egy régi templomot akartunk megtekinteni, de ezek természetesen zárva voltak (minthogy még nincs turistaszezon). Innen az elképesztő méretű (és jó drága) Storebaelt hídon át jutottunk Nyborgba, egy igazán hangulatos kisvárosba, ahonnan Fyn sziget „fővárosába”, a meseíró Andersen városába, Odensébe értünk. Itt megnéztük a helyi dómot (a különféle Andersen-múzeumok itt is zárva voltak már). Fynt elhagyva a Jyllandra, a kontinensre értünk. Itt az első állomás a jelentéktelen Fredericia városa volt, ahol azonban este lévén egy jó pizzavacsorát fogyasztottunk (és örültünk, hogy legalább erre a néhány napra megszabadultunk a biokoszttól). Sötét volt már, amikor első szálláshelyünket, a Brandbjerg Hojskolét kutattuk; mivel nem volt GPS-útkeresőnk, így kissé körülményesen találtunk oda. Az iskola egészen más volt, mint a miénk: hatalmas 170 főre méretezett épületében harminc-egynéhány diák lézengett, ők viszont nagyon készségesen üdvözöltek és körbevezettek bennünket.

Másnap irány Jelling, ahol két rúnakő tanúskodik a dán „Géza fejedelem” és „Istán király” történelmi tettéről: a dán-norvég egység létrehozásáról és a kereszténység felvételéről. Ragyogó időnk volt, egész nap, ami a hosszú sötét téli hetek után egészen feldobott bennünket. Jelling után – minthogy a LEGO-hoz csak délre kellett odaérnünk – még maradt némi időnk, így találomra hajtottunk be egy Randbøldal nevű településre, ahol két egészen érdekes látványosságra bukkantunk: a papírgyártást bemutató Randbøldal Múzeumra, és a még különlegesebb Rindeballe Købmandsgaardra, ami nem más, mint egy idős úr által vezetett vegyesbolt, amelynek zegzugos helyiségei tömve vannak mindenféle antik használati tárggyal és modern áruval. Innen kora délután érkeztünk Billundba, a LEGO központjába – erről majd külön írok, mert megéri.

Billund után útközben megálltunk egy véletlenül észrevett újabb Hojskoléban, ami egy gyönyörű kastélyban működött, és ahol a diákok ismét nagyon szívesen fogadtak bennünket. Innen a második szálláshelyünkre, a Testrup Hojskoléba értünk, ahol a 101 diák kész tömegnek tűnt. Érdekes, hogy mindhárom főiskola, ahol megfordultunk, művészeti szakos volt, így láttunk csak, hogy a mi Krogerupunk a közéleti specializációval valóban különlegesnek számított.

A csütörtök már a maga esős-hűvös idejével nem volt annyira kellemes, de igazán tartalmasan telt. Először a Djursland nevű félszigetet látogattuk meg, ahol főleg Ebeltoft városka tetszett apró óvárosával és a Jylland hajómúzeummal. Innen egy kis vargabetűvel érintettünk egy kőkori építményt, a „dán Stonehenge”-et, aztán irány az ország második legnagyobb városa: Århus. Ez kivételesen igazi nyüzsgő-nagyvárosi hangulatot árasztott – kár, hogy egész végig kitartóan esett az eső. Itt csoportokra váltunk: a lányok a maguk útját járták, mi Abdelhadival együtt kerestük fel a katedrálist meg a belvárost, ezután pedig egy palesztinok által üzemeltetett kebabsütödében kötöttünk ki ebédre. Itt útitársam összeakadt egy arab ismerősével, aki oly szívélyesen invitálta, hogy úgy döntött, ott is marad néhány napra nála, így egy fővel kevesebben folytattuk az utat (legalább kényelmesebben elfértek hátul a többiek). Århusban még megnéztük a Gamle By nevű skanzenszerűséget, majd a nap végén egy jó háromórás autókázással este fél tíz körül hazaértünk Krogerupba.

Mondhatom, hogy eddig ez volt a legjobb kalandunk Dániában. Végre a magunk urai voltunk, szabadon mehettünk ahová csak akartunk, amikor csak akartunk, és nagyon jó hangulatban telt mind a három nap. El is határoztuk, hogy többször szervezünk ilyen kiruccanásokat – de természetesen csak akkor, ha én szervezem meg az utat ;)

Az útról készült képeket itt lehet megtekinteni.