HTML

Danmark

Egy magyar kalandozásai Dániában.

Friss topikok

  • LlamaDalai: Gratulálok, hogy eljutottál a gyárba! Nekem is jól esne egy ilyen nap! Nem vagyok irigy :D. (2009.06.30. 17:25) LEGO - egy gyermekkori álom valóra válik
  • Cosinus: Az nem olyan meglepő, hogy a „szlovákokkal sem érez különösebb közösséget”. A csehek általában nem... (2009.06.08. 17:48) Portré: Petra
  • Udenlandsk: Igen, így van. Ahogy Közép-Európát kivéve szinte mindenütt, úgy Dániában is nagyon sok nyelvjárás ... (2009.02.02. 21:14) Dánul tanulok
  • Udenlandsk: Nos, a konzervatív szemléletemet egyelőre nem tudják kikezdeni masszív ostromló hullámok. Inkább é... (2009.01.22. 17:19) Homokozó közepén ülök (??)
  • erikkiz: megnéztem a képeket. Azért a bio-boxeralsó nagyon adja :) (2009.01.18. 15:47) Biofarm a szomszédban

Linkblog

2009.01.11. 15:43 Udenlandsk

Az Úr napját szenteld meg

Címkék: vallás

(Az "Úr" valamiért rövid U-val jelenik meg a címben)

Ma vasárnap van. Már korábban is próbáltam információt szerezni arról, hogy hol van a legközelebbi katolikus templom. A dán katolikus egyház honlapjáról azt ugyan megtudtam, hogy Helsingørben, de mivel az nem derült ki, hogy mikor, így inkább a biztos megoldást választottam: a helyi luteránus templomba mentem. Ez így néz ki:

Garba feleségétől tudtam meg, hogy tíz órakor kezdődik az istentisztelet. Odaérve meglepve láttam, hogy a helyek vagy 40%-a betelt, tehát vagy kevés templomuk van már, vagy mégsem igaz az északiak vallástalanságáról szóló információ.

A templom kívülről egészen kedves, belülről viszont meglehetősen puritán, ahogy annak lennie kell. Egyedül a szószék volt díszes, és mint sok tengeri népnél, itt is egy hajómakett lógott a mennyezetről, hiszen a régi időkben szinte mindig kint volt valamely családtag a veszélyes tengeren, akiért imádkozni kellett. Szép hagyomány.

és olyan jól fűtött, hogy még kabát nélkül is melegem volt bent (szemben a helyiekkel, akik nem vetkőztek neki). A bejáratnál megkaptam az énekeskönyvet, amiből egész jól tudtam követni az énekeket, sőt, még egy-egy sort, néha az énekek tartalmát is sikerült megfejtenem. Nem lett volna ilyen könnyű a dolgom ha hallás után kellett volna ugyanezt tennem, ugyanis a dán fonetika, kiejtés rendkívül torz, nehéz. A népénekek mellett kis kórus is színesítette a liturgiát. A hívek zöme középkorú, tipikusan északi kinézetű urakból-hölgyekből állt. A lelkész hórihorgas, őszülő úr élénk hanggal; érdekes nyakfodort és fekete köpenyt viselt.

Épp keresztelő is volt: egy kisgyereket hoztak az egyházba feltűnően ifjú és alacsony szülei, akiket népes rokonság kísért, feltűnő közönnyel: az egyik istentisztelet közben néha szétvetett karokkal hátradőlt, vagy zsebredugott kézzel lófrált elöl - láthatólag azonban ez senkit nem zavart (rajtam kívül). A szolgálat minden rendkívüli nélkül ment. Megfigyeltem, hogy itt is jelentős szerepet töltenek be helyi idős asszonyok: ki-belépéskor üdvözülnek, egyikük pedig a liturgia egyes részei előtt valamiféle felvezető szöveget mondott időnként. Egyetlen furcsa elem úrvacsora táján volt, amikor az oltár előtt lévő térdeplőkhöz mentek előre a hívek úgy tizenkettesével (ám nem mindenki), ott letéredeltek, és a lelkész valamiféle áldást adott számukra a kehellyel. Ennek a tartalmát nem tudtam pontosan megfejteni.

A végén a lelkész szívélyesen búcsúzkodott a távozóktól. Velem, bár láthatóan idegen voltam ebben a csepp közösségben, nem nagyon vesződtek. Hiába, nem valami barátságos népség...

 

komment

süti beállítások módosítása